Pages

About Me

My photo
في الغالب أنا عيل

Monday, April 14, 2008

مرثية لقتلاي

أقتل كل يوم قتيلا
وكل يوم أقتل نفسي انتقاما لقتلاي
أقتل كل يوم يوما
ويسيل مني العرق بلا داعٍ
فيبلى مني الثوب
وتنفلت خيوطه الباقية
وأبقى عاريا ضحلا
.....
وهل كان الثوب لي؟
لم يكن لي شئ
الذي أعطى أخذ
الذي جاء ذهب
كأن لم يجئ
وأنا لست فارسا
ولست شاعرا
ولست عاشقا
ولست مجنونا
أنا معتوه أصليّ
أنا أنموذج لكيف لا تكون
وموعظة للمكذبين
العذاب العادل
لمن باع أرضه الطيبة
واستسلم للفتنة
فخاض فضاء وهميا
بحثا عن مرسىً وهمي
في رحلة وهم في طرق متعرجة وهمية
بيقين من غاز
ولحاف من العراء
وممتطيا خدعة لا تسير
.....
فأين ما أكتبه؟
وأنا في الأصل أميٌّ قديم
وأين ما أرويه
وأنا ابن الكذب
وابن النسيان؟
.....
أرجوك لا تعاقبني
لمَ عقابي؟
فأرضي يا رب لم تكُ طيبة
ولم أبصر خيرها هذا
فلم تنعم علي لا بالزروع ولا بالثمار
لم يكن في طميها البارد الأسود
مرقد لي
هي ابتلعت جدران بيتي
وتقيأتها ضبابا ضبابا
ضبااااااااااااااااااااااب
وسماؤها لم تكُ كافية لتغطية مسافاتي
كانت متآكلة الأطراف
لم تكن الشمس استيقظت حين رحلت
ولم تكن نفسي أتت إلي بعدُ
من فِراش الخَلق الوثير
بقيَت هناك ملتفة خائنة
مستسلمة خائفة
ونسيتُ عندها جرأتي
وجُهوزيتي
واشتريت بعمري الصحراء
.....
ضاع وقت الندم
ولكنني قد بقي لي الكثير
وحولي زحام قتلاي
سأشق الجثث المنتفخة
أستنشق عطرها الدامي
وأقتات صابرا الضباب الذي تقيأته الغولة الأرضُ
وأخوض فضاء الفضاء
تاركا عينيّ لدليلٍ أعمىً مقعد
منتظرا الجنون
أو صيدا شاردا يؤنس أيام الرحلة

5 comments:

مصطفى اسماعيل said...

تعرف
انت عايز تقول
وقولت
وانا عايز اسمعك
وسمعتك
ودى اجمل حاجة

S H A H said...

رثاء رائع لقتلاك

dandana said...

انا رجعت...

وبقراك بتمعن....

كل اللى فاتنى....بقراه

فاصبر عليا شوية فى التعليق

dandana said...

نسيت اقولك...

مبروك الاسم الجديد...

اللوحة لمين؟

مُزمُز said...

مصطفى باشا:

منور
أنا كنت عايز أقول جدا
ومبسوط انك بتسمع

انت أجمل

:)

شاه:

شكرا يا فندم ليك ومنور البلوج

دندنة:

مش ممكن
مش مصدق عينيا
مي هانم شخصيا عندي هنا في بلوجي المتواضع المسكين
عاش من شافك يا قمر

اقري بقى وتمعني زي ما انتي عايزة
وخبريني برأيك بقى على رواقة كده أنا صابر
قصدي أنا معاذ
الله يبارك فيكي
اللوحة دي للإمام فينسينت فان جوخ
هابقى ابعتلك لينكاته

:)))