Pages

About Me

My photo
في الغالب أنا عيل

Thursday, March 20, 2008

أزمة وجودية

بدأت التدوين منذ ما يقرب من عامين
بالرغم من أن البروفايل بتاعي كاتب إني بدأت في أكتوبر ألفين وستة
إلا أن الحقيقة أنني بدأت منذ مايو ألفين وستة
صنعت مدونة ولم أكتب بها إلا بوستين
والبروفايل كان مختلف
باسم مختلف
لم أكن أعرف أيامها ماذا كنت أريد من الكتابة
وبصراحة مازلت لم أعرف
عموما
عندما توهمت المعرفة
صنعت هذا البروفايل وهذه المدونة
كان اسمها في البداية
كهف للنشوة
ثم مسحتها في مايو ألفين وسبعة بعد حالة ملل من التدوين والمدونين والكتابة والكتاب
وكنت عايز أفضي وقت للمذاكرة
والسبب الحقيقي لمسحها
كان شعوري بعدم الاتساق معاها
كنت حاببها
بس جت لحظة حسيت إني دي مش أنا
برغم إن فيه كذا حد حبوها وقالولي بكتب حلو وكده
لكن اللي حصل إني مسحتها
أنا حتى وأنا بكتب فيها كنت بكل الطرق بحاول أخفي عمري الحقيقي
ظنا مني إن التدوين ده بتاع الكبار يعني لازم تعدي العشرين سنة كده مثلا عشان تكتسب كتابتك احترام ما
عموما في مدونتي الجديدة
قررت يكون أول بوست فيه تلميح عن سني
وفي النهاية وجدت الموضوع طبيعي إني لازم أكتب سني الحقيقي وأتسق مع مدونتي بقى
وكتبته في البروفايل
لماذا بقى كل هذا الرغي المفعم باللا أهمية؟
سبب هذا الرغي أنني أعيش حاليا أزمة وجودية خانقة
استلبت كل جوارحي ووجداني
أزمة تهتز لها الجبال الراسخات
وتخر بها عماد السماء راكعات
دخلت منذ يومين على البروفايل بتاعي
لألاحظ وللمرة الأولى منذ كتبت تاريخ مولدي في البروفايل
أن السيد بلوجر
لم يضعني في برج العقرب
سنين طويلة وأنا أحيا بقوة العقرب
وتأييد العقرب
وأشيد بالعقرب
وأتغنى بعبقريته وفرادته
سنوات طوال مرت وأنا أقرأ عن صفات المحظوظين مثلي الذين ولدوا فيه
سنوات طوال مرت وأنا أعامل بحذر كل من يجب على العقرب أن يحذر منه
وأتعشم في كل من يجب على العقرب أن يتعشم في
وفجأة
وكما ينقض البرق على بقرة ترعى آمنة في حقل رجل ريفي طيب عجوز
انقضت عليّ الصدمة الصارخة
الدهشة المستبدة
الطامة الكبرى
المفاجأة المستعرة
وجدتني يا سادة
وبكل صفاقة وجهل
قد وضعت
بكل غباء وصلافة
في برج القوس
آه أيتها السماء
كيف ترضين لعبد مخلص بهذه الحيرة
كيف حدث هذا؟
لا تسألني
لا تسألني من أنا
أنا الآن أيها العالم
غارق في حيرتي
تستبد بي الهواجس
القوس؟
القوس؟
ما هو القوس هذا؟
لم أقرأ حتى ولو بالصدفة عن هذا القوس
كيف يتكلم القوس؟
كيف يحزن القوس؟
كيف يفكر القوس؟
كيف يحب ويكره؟ كيف يربي؟ وأي النساء يفضل؟ ما شكل روحه؟ ما شكل نظرته؟
لا أعرف شيئا
أنا حتى لم أصادف لا في أسرتي ولا في دائرة معارفي المقربة أيا من المقوسين لأهتم به
إنها إذن الحيرة السوداء
لقد بتُّ عقربا وأصبحت قوسا
إنها الحيرة السوداء
فليكن الله في عوني إذن
وليمنحني الطمأنينة
والجواب الشافي
إنه نعم المولى ونعم النصير
...............
تحديث قبل نشر البوست
...............
استجابت السماء لدعائي بأسرع مما تصورت
قبل حتى أن أدوس ببليش
دخلت مرة أخرى وفهمت المشكلة
كنت كاتباً التاريخ غلطاً جداً
وأدركت أن غبائي هو الذي كاد يلقي بي في غيابات بئر الكآبة
وعدت لمنطقة الأمان الوجوديّ الجميل
سكنت البقرة الجميلة الذهبية السعيدة
واستمرت الحياة في دورتها المديدة
وضاعت جميع الهواجس الجديدة
ورجعت لي عقربيتي التليدة
عقرب أصيل
عقرب منتمي
عقرب واضح
عقرب فخور
عقرب ثري
عقرب ثم عقرب ثم عقرب
وعاش العقرب

14 comments:

Unknown said...

ربنا يخليك للعقرب ويخليهم ليك
أيه يا مزمز الكلام ده
طب مانا طول عمري برج العذراء ما زعلتش ليه
عارف بأمانة وأنت عارف كويس ما بأؤمنش بالأبراج أساسا
بس ما علينا
عذراء عقرب كلهم نجوم

تحياتي
محمد علي

AHMED SAMIR said...

ادامك الله لبرج العقرب وادام برج العقرب لك
او بالبلدي كدة
ربنا يهني سعيد بسعيده
تحياتي

مُزمُز said...

محمد:

منور يا عسل

لا لا لا

الا الابراج
مش كلهم زي بعض ولا حاجة

فاكر لما عرفت برجك؟

سمير:

آمين يارب

اللهم ادم علينا وئامنا مع ابراجنا
وقنا شر الحسد

:)))))
منورني يا باشا

sherehan84 said...

مس مهم انت برج ايه؟ المهم انت ايه ؟ انت مين ؟ انت مش عقرب .. انت معاذ .. وكل ما فيك هو معاذ.. متنسبش نفسك للعقرب انسب نفسك لمعاذ

sherehan84 said...

انا جيت أهه علشان منقولش اني غايبه عنك .. هو كمان الحقيقه اني ساعات باجي وبمشي في هدوء علشان انا اليومين دول كل دخولي من انترنت كافيه ودا مش مريح ليه لأكتر من سبب مفيش داعي لذكرهم .. انت بتتابع ضربة شمس في الدستور؟

sara... said...

هههههههه
يحيا العقرب طبعا

مُزمُز said...

شيريهان:

بتقولي كده عشان انتي مش عقرب
لو كنتي عقرب بقى كنتي هتقدري موقفي
العقرب ده انتماء مميز وخااااص جدا زي الزمالك كده
فعقيدتي العقربية المتطرفة ليست نابعة من تمسك بعلم الأبراج بقدر ما هي خصوصية

وطبعا أنا بنسب نفسي لمعاذ بس ماقدرش أنكر فضل العقرب العظيم عليا

:))))

هههههههههه
يبك البوست كله طرفة
بس فعلا تخيلي نفسك صحيتي من النوم لقيتي نفسك برج غير البرج بتاعك
أزمة وجودية فعلا
:)

أنا مقدر فعلا مشقة النت من السايبرز

حاجة عذاااب فعلا

ضربة شمس؟

يعني

اشمعنى؟

الأعداد كلها عندي عموما

عموما أنا مبسوط إني شفتك

سارة:

يا عقرب انت يا فاهمني
هع هع هع هع

منورة
:)

Diyaa' said...

مش مؤمن بتاتاً بعلم الأبراج بس الموقف لطيف جداً
ومنشوفكش في أزمة وجودية يا شيخ :))

Diyaa' said...

بما إن البوست اللي فات بخص أخوك علي حد علمي فهرد عليك هنا يا معاذ
هضيف الأول نقطة بسيطة بشأن الموضوع
من إمتي سن البني ادم بيكون هو المحك لأي حكم منطقي علي الشخصية ؟ طالما جواك حاجة تتقال مفيش مشكلة في السن المهم الأسلوب والهدف من ورا الكتابة مش سن اللي بيكتب ومش لازم تكتب بإبهار المهم توصل اللي عايز توصله

بالنسبة لتعليقك عندي فالأول حمد الله علي سلامتك وألف شكر للسؤال..ومش هعرف أجاوب علي سؤالك حالياً معلش
بس بجد أنا مبسوط إن الحاجز عرفت تكسره وترجع تعبر عن نفسك تاني
وتابعت كل اللي كتبته ومش عاجبني بس مسألة اللوحات التشكيلية دي ..أيا كان اللي راسمها بس نصها فيها كبت جنسي وفضول يخص جسم الأنثي بس
أيا كان فده رأيي
تحياتي ليك وحمد الله علي سلامتك :)

مُزمُز said...

ضياء:

أنا بصراحة بأؤمن بيها ف حاجات كده معينة

وزي مانت قلت الخلاصة الموقف نفسه هو المفارقة

أنا برضه معاك ف موضوع السن ده
ده رأيي حاليا

بالنسبة للوحات
هو كون الرسام ده اشتغل على جسم الأنثى لا يعني شرطا وجود كبت عنده ممكن يكون العكس كمان
عموما ما هو فيه لوحات تانية جميلة جدا ومالهاش علاقة بالجسد

الله يسلمك يا باشا

منورني

:))))

^ H@fSS@^ said...

ههههههههههههههههههه
انت وجودي اوي
و ده حلو
على الاقل في رايي الشخصي المتواضع

عن نفسي بحب اقرا في علم الفلك و الابراج
مش الطوالع او حظك اليوم
لا دي هبل
لكن لما يقعد يوصفلي في برج السرطان و الاقي كلامه مظبوك بنسبة 70 ال100
يبقى مؤكد فيه حاجة صح
و مهمتي انا بقى اني اطور الضعيف و اقوي الكويس
هي دي الفكرة من التعرف على جانب من جوانبك الشخصية الخفية
و كمان بيخليني اعر فاتعامل مع اللي قدامي ازاي
فمثلا برج زس الاسد حكون عارفة انه بيجعر كتير بس مش قصده حاجة
و ان القوس ممكن يرقعني كلمة قاسية لكنه مش قصده الشتيمة بقدر ما قصده انه يقول رايه و بصراحة مطلقة و هكذا
دواليك

dandana said...

يخرب بيت الهبل

wellcome back

مُزمُز said...

حفصة:

أنا زيك جدا في الحتة دي

مع إني كل يوم لازم أقرأ برجي بيقول إيه

أحيانا بيبقى مجرد وهم باحاول أدي نفسي بيه أمل أو دفعة في اليوم الرخم

وبصراحة هو إحساس لذيذ إن حد بيقوللك في أول اليوم انت عامل كذا وينصحك تعمل إيه ويحلل حالتك في سطرين

طبعا مش شرط يكون صح

بس ده نوع من التكاسل والاتكال والتفاؤل برضه كونك بتستنى أحيانا حاجات كويسة

دندنة:

ايه الدخلة العنيفة دي

أنا اللي ويلكوم باك؟

ولكوم باك انتي

m.sobhy1990@gmail.com said...

عقربوش برتكوش

:D
ماشى ياعم العقرب

وماله الميزان ياواد؟
ماله؟
رد
قوام

:P