Pages

About Me

My photo
في الغالب أنا عيل

Thursday, January 22, 2009

حشرة بيضاء خبيثة وفراشة ساذجة

يمكنك التعامل مع الحياة ببساطة رياضية جمة، يبدو لي الأمر أبسط مما كنت أتخيله
لو كنت مثلي
دماغك بتسيح على بعضها وقلبك ضعيف وبتنسى والزمن بيلبس بعضه
يمكن ببساطة أن تتعامل بالورقة والقلم
تكتب كل يوم كل ما يخطر لك
كل ما حدث
عندما تحس بسعادة ما حتى ولو كانت خافتة داخلية
اشبط في ديل اللي خلفوها ومتسبش امها غير لما تكتب
ليه كنت مبسوط؟ وايه السبب الرئيسي؟ واستمريت مبسوط قد ايه؟
لو زعلت أو مسك أي اختناق مؤقت وضئيل أو أي غصة مفاجئة
حاسبها حسابا دقيقا
الناس الذين يمرون على وجودك، أكتبهم، أكتب عنهم، التفاصيل التي حدثت في المنطقة الحدودية المشتركة بينكم
استخرج الفهم من هذه الكتابة لو كنت مثلي تفهم الناس، ولكنك لا تفهم كل تصرفاتك تجاه أحد بسهولة، أو على الأقل لا تدرك بشكل كامل كل دوافعها
لو الحياة اليومية فضلت معصلجة معاك، يبقى فيه حاجة غلط، عيد من جديد، واستخدم الفكرة كمان مرة ومرة، لازم التسجيل اليومي ده، هيصفيلك ذهنك، خللي عندك يقين بيه، هيصفيلك ذهنك فعلا تماما
ذهنك المتخم بالأحداث والثواني الفائرة والوجوه الغائمة والرسائل والصور والأحزان الشبقة والتخطيطات الشاطحة
اقض عليه بتفكيكه
وعيش زي فراشة
أنا قررت من اليوم استخدام خطة الفراشة، لتصفية الوقت، لأجعل من الوقت هذا ماء شفيفا أرى من خلاله كل شئ ولا يمتلئ بالمنغصات التي تحجب الرؤية، سأستدرجه على يديّ كحشرة ضئيلة بيضاء أداعبها وتداعبني
لأكون بعدها أنا فراشة متجرئة على الهواء، أمر فيه بكل هدوء، بلا لزوجة التقييد، بلا عرقلة التراسبات الجوفاء المظلمة
سأدخل الآن لأقرأ رواية وأنام، وغدا سأبدأ تنفيذ الحملة مكثفة
فراشة فراشة فراااااااااااااااااشة

8 comments:

Unknown said...

مستعد ادخل معاك فى رهان انك لو فرحان دلوقتى تكتب حتى 3 اسباب لفرحك

مع انى مؤمن جدا بفكرة الكتابة

وبدورها فى تصفية الرؤية

بس مش مقتنع انك تقدر تعمل لحياتك الجورزم كتالوج خطوات تستعدى بيها السعادة او تطرد بيها الحزن

عاجبنى جدا الجزء الاخير بس انا برضوا مصر على استبدال خطة

بحاجة تانية

ممكن

استقلالية الوان الفراشة برغم انها متعددة

فراشة متلونة ب اكتر من لون بس كل واحد لة حدودة ومش بيعتدى على اللون التانى سعادة واخد لونها وحزن واخد لونها وبينهم حدود

Epitaph1987 said...

:) صباحه فراشات

اشجع قرارك
لاني سبقتك بيه

بتنفع

اكيد بتنفع

مش كدة؟

Zianour said...

هههههههههههههههه

مقدرتش امنع نفسي من الضحك في اخر سطر

لانه كنت مركزة جدا في الفكرة وفجأة انت كسرت التركيز ده بتكرار فراشة مش عارفة كنوع من السخرية مما سبق ولا كنوع من الاستعداد-احمم المضحك- للزمن وكده؟؟

المهم الفكرة نظريا في منتهى الاصالة بس ازاي هنبقى بني ادمين لو عملنا كده
على فكرة انا كنت كده احلل كل شئ وليه وعشان ايه وما المستخلص مما حدث الخ الخ

لقتني باحدد كل ما يحدث لي ولقتني باضيق على نفسي ولقيتني الافق ضيق لان ما لا افهمه اطرده من محيطي واعيش على ما فهمته ولم يعد هناك اي مكان لغير المحدد والمتوقع ولمفاجأت الحياة وللومضات السحرية البسيطة

والاهم انني لقتني لا اتفاعل مع ما يحدث لي
بالزمة دي عيشة لا معاناة ولا غير متوقع ولا حزن لانه الاسباب معروفة ولا فرح برضه لان الاسباب برضه معروفة

المفترض اننا لا نفهم كل شئ وان نعاني وان نتألم كي نفرح ونكون "بني آدميين"

قمت بعد الاستنارة المفاجئة دي قمت
بقى سبتها على الله وتركت نفسي على رأي الست انغام وهاروح يا زماني مطرح ما تروح

ههههههه
بس عجبتني الفراشة في الاخر والعنوان المشتمل على سخرية

انا هاقرأ مرة تانية وممكن تالتة لمجرد الاستمتاع بالاسلوب وباللحظة الخطيرة والضحك ف الاخر على الفراشة

:D

Zianour said...

هههههههههههه

لسه باضحك
:))))))

JuSt_hUmAn said...

مش عارف مستغرب البوست دا ليه، حاسّه غريب عن البوستات بتاعتك عموماً.
كمان بحس إن الكتابة عن السعادة بيفسدها، متهيّألي لو كنت مبسوط وقعدت أكتب هتغم وهولّع فنفسي:d
حلو التعبير بتاع الأحزان الشبقة

dina said...

بجد الموضوع حلو جدااااااااااااا
انا كمان بكتب كتير اوى زيك كدا ..و لما بكون مبسوطة بقفش عليها و اعرف ايه اللى باسطنى او حتى العكس...اصلنا لما بنشوف نفسنا على ورق بنعرف بعض احسن و بنفهم بعض اكتر ولا ايه؟

The Alien said...

عاجباني إيجابيتك
إستمر ف المحاولة

تحياتي

Ganna Adel said...

خدت نفس القرار تقريبا فى نفس الفترة تقريبا

وكانت النتايج مذهله :)