Pages

About Me

My photo
في الغالب أنا عيل

Tuesday, January 6, 2009

ايام

الزهق
انعدام، الشغف
انعدام، الوقت
الضجر
إيه هو النضوب بببببب؟
الزهق
بفكر ا
حب واحدة
بفكر
مزة
والزهق
زهق
مضجر
والشغف
شغف
أخضر
وانا
معاذ
وبفكر
أكتب
أكتب
أغني يمكن؟
بفكر
وانا بستحمى
باغني
مش بضحك
أقصد
مش فعلا
مش فعلا ضحك
أنا
معاذ
بجري بس
بمشي
كتير
بفكر
بفكر؟
بسرح
بتوه وارجع
شئ غير فعال
معايا خاتم
المزة السفيفة
فص أزرق
وفص أخضر
أحط ايدي ف جيبي
والبس
واشيلها
أسلم
على ناس
ناس كتير
وانا بجري
في شارع
في الضجر
ضجر
بيخلليني
مش بفتكره
ولما انام
بنام
لأنه ضجر
بيستخبى
تعلب
بيستخبى في الضجر
وانا اجري
أمشي
أسلم
أسرح
ألبس الخاتم
أغني تحت مية
سخنة
أفكر في الكتابة
أسوق العربية
والناس الكتير
والنوم أخيرا
والزهق ضجر ضجر ضجر ضجررررر
والموت

5 comments:

m.sobhy1990@gmail.com said...

سكة جديدة
وتجربة مختلفة
بس عجبتنى

بجد


................

اليوم تروقنى الحياة أقل بكثير

قيصر باييخو بيسلم عليك
:))))

Zianour said...

مبتكرةيا معاذ

وانت فضلت تضغط على اعصابي طول القصيدة بتكرار الزهق والضجر والملل وبالشكل الغريب الجديد للقصيدة وبالحروف الصعبة (ض ج ق ..الخ)
الكلام زي المطبات في طريق العربية كله خبط ورزع فينا طبعا

واضح انك محتاج تجربة قوية ُمصهرة لقواك عشان كده باقولك روح الصحرا او تعال للتلج على فكرة نفس المشاعر القوية هي هي سواء على كثبان الصحرا او فوق تلال التلج

على فكرة سيوة دلوقتي تحفة
:)))))

مُزمُز said...

مو كا:

رو فا

تي خا

وا وا

عاشور عاشور عاشور عاشور

..........


زيانور:

انا مبسوط برايك
حسسني اني عملت اللي كنت عايز اعمله في النص
مع اني متعاملتش معاه على انه قصيدة بتاتا

مطبات بقى وكده عجبني انا الكلام ده استمخيت منه عالآخر

في احتمالية شبه مؤكدة فعلا اني اجي ادرس ف كندا كمان سنتين كده

هفضل بقوايا الخارقة دي لحد ما يصهرها التلج هناك

سيوة شكلها بقت حل كويس مؤقتا
اول ما اخلص امتحان العقاقير

منورة بشكل يفوق الوصف ورحمة امي
انشكح اني اشوف تعليقك على اي حاجة ارميها هنا
:)

Zianour said...

معاااااذ

:)))))))))))))))

ده ردي على ردك على ردي


ثانيا بالنسبةلكندا لومحتاج اي حاجة قولي لو محتاج معلومات عن الجامعات في مونتريال هنا قولي
انا ممكن افيدك جدا
ومش شرط تدرس بالفرنساوي

ثالثا
امانة عليك لورحت سيوة
تسلم لي على فتحي
مين فتحي؟؟؟
اكيد هتقابله
كان ايامها ولد شقى بعيون العسل الصافي خد لونه منهم
دلوقتي اكيد بقى راجل
لورحت مدينة شالي اكيد هيطلع وراك
:))))

مُزمُز said...

بالنسبة لفتحي

دي امانة كبيرة على كتفي
متهيالي انا كده ممكن اروح سيوة مخصوص عشان فتحي

يا بخته فتحي
واضح ان سيوة دي بتاعت الشعراء بقى
واكيد فتحي ميعرفش انه اتحول لايقونة شاعرية ورمز مركب شديد العذوبة

:)