Pages

About Me

My photo
في الغالب أنا عيل

Monday, August 4, 2008

عدم

كانت الطريق قد أصبحت مبتورة
فعند نقطة منها انتهاء
ونحن وقوفٌ في مواضعنا
محتجزون في المنطقة التي تسبق القطع المفاجئ
نفكر أنه ربما حادثٌ كبير أربك تدفق السير
أو ربما تقاطعٌ عشوائيٌ
من السائقين المهووسين بالعجلة

لكن الطريق تنتهي هناك
هنا صخبٌ وتراب
أغانٍ وشتائمُ وعجلةٌ مربكة ومُضجرة
والليل له سواد مغبّر فوقنا
الليل ضجران وعصبي
تخترق سوادَ كثافتَه الأصليةَ
إضاءاتٌ شتى متنافرة
من أعلى وأسفل ومن الجوانب كلها
وكانت كل سيارة
على امتداد نعومة الأسفلت القاتم
المحدود بخطوط صفراء وبيضاء
تسعى كي تقتنص أي سنتيمتر يفرغ أمامها فجأة
وسط ضيق الزحام
تمد السيارة فَمَها لتلتهمه بشبقٌ
قبل غيرها
ثم أنها
تسكن قليلاً وصوتَ محركها النابض بالصخب
حتى تهدأ
كانت تهدأ تماما تماما
وذلك بعد إسكان مقدمتها لفراغٍ جديد

6 comments:

jimms said...

رائعة بجد يامزمز

m.sobhy1990@gmail.com said...

أنا قلت لك رأيى قبل كده ياواد

مش لازم نعيد تانى

:)))))))

LAMIA MAHMOUD said...

مش انا قلتلك قبل كده
يا ابني انت شاعر

arrow said...

دى بمناسبة قانون المرور الجديد ولا ايه؟
بس بجد بجد بجد جميلة جدا يا معاذ

Zianour said...

معاذ
زيارتك وجعتني
لخبطة وجودك زلزلتني

مش قادرة اشكرك ولا اي حاجة تانية
بس اكيد هامسك نفسي كده واقول لك
انت مكابر كبير وعنيد

بوس لي علي بوسات كتيرة كتيرة وخد بالك منه
:)

Mina said...

حلوةةةةةةةة بجدددد
بس !!!!!!!!!!