Pages

About Me

My photo
في الغالب أنا عيل

Tuesday, November 20, 2007

الإبحار في الذاكرة..... الديوان الأخير لصلاح عبد الصبور

أشتف حضوركِ في صحراء الوقت
أستشعر وقعكِ في صخر الصمت
تعروني البهجة
ثم يفاجئني كالمطر المتقطع
حس الخوف من الموت
......
وحيدا حزينا أواجه عينيكِ إذ تسألان الفرح
وإذ ترفعان إلى مقلتيّ حباب الشجى
واخضرار القدح
وحيدا حزينا أواجه كفكِ
حين تُمَدّ إلي
لترفعني من رماد الرماد
إلى حمرة الشفق الشاعريّ
وحيدا حزينا أواجه فرحة حبك
......
وكنت أخوض صحارى سنيني
وحيد الخطى مكفهر الجبين
وتأتينني بغتة كالجنون
فلا أنت موصوفة في كتاب انتظاري
ولا أنت واردة في مجازات حلمي
في غفوتي أو نهاري
ولم تتنبأ لي الطير باسمك
رغم استماعي إليها طويلا
ولا كشفت لي السحائب رسمك
رغم تمليّ منها طويلا
تظل الطوالع خرساء حتى يفاجئك الوجد
وحدك حين تؤوب إلى ملل الليل مستوحشا أو عليلا
فلا أنت أعددت مائدة السكر
لا أنت أرسلت في طلب الندماء
......
أنتسب إلى جسمي
أنتسب إلى شهوة أطرافي أن تلمس أعراق الأشياء
شهوة شفتي أن تندى، وتندى
أن تسقي، وتسقي
حتى تقنص روح الجلد الحمراء
.....
أبغي أن تعرف نفسي
كيف تصير الرغبة لحظة صحو
وكمال الرغبة لحظة محو
أبغي أن أعرف كيف افاضت نفسي من حال في حال
ورمتني مسلوبا في الحالين
......
لا تذكارات معي.. لا.. بل أعطتني مانيلا
شيئا من حكمة مانيلا
أعطتني أن الفم لم يخلق إلا للضحك الصافي الجذلان
أعطتني أن العينين
مرآتان يرى في عمقهما العشاق ملامحهم
حين يميل الوجه الهيمان على الوجه الهيمان
أعطتني أن الجسم البشري
لم يخلق إلا كي يعلن معجزته
في إيقاع الرقض الفرحان
درس عرفته روحي بعد فوات الأزمان
بعد أن انعقد الفم بضلالات الحكمة والحزن
......
كانت تدعوني بالرجل الرمليّ
واناديها بالسيدة الخضراء
وتلاقينا في زمني الشفقيّ
وتنادينا في مرح طفلي
وتعارفنا في استحياء
وتحسس كل منا مبهورا ألوان الآخر
وتقاسمنا الاماء
وتفرقنا
لا تسألني: ماذا يحدث للأشياء
إذ تتصدع؟
أو للأصداء
إذ تهوي في الصمت المفرغ؟
......
يا رب! يا رب!
أسقيتني حتى إذا ما مشت
كأسك في موطن أسراري
ألزمتني الصمت, وهذا أنا
أعض مخنوقا بأسراري
......................
مختارات متفرقة من قصائد متفرقة من ديوان: الإبحار في الذاكرة للأستاذ صلاح عبد الصبور

21 comments:

الحمقاء المضلله innominate x said...

الله يرحمك يا صلاح عبد الصبور بجد كان فنان مميز قوي

Anonymous said...

ازيك يا معاز أنا عمري ما قريت لصلاح عبدالصبور غير ديوان أقول لكم ومعجبنيش خالص بس المختارات دي حلوة. فيها روح غير اللي موجودة في أقول لكم خالص ورقيقة وعميقة أوي أوي.الألفاظ اللي متكونة منها أصلا الفاظ ملهاش حل والمعاني فلسفية وجميلة أوي.شكلي كده هغير رأيي في صلاح عبد الصبور
.
.
.
مونتي

koukawy said...

الله يرحمه
انا بحبله اوي ليلي و الجنون
و مسافر ليل
و مأساة الحلاج
ياه كاتب يهم شعر يعذب من مجرد قرايته

على باب الله said...

مختارات جميلة لفنان جميل

كانت أول مرة أقراها و عجبتني حقيقي

شكراً لك

Yasmine Adel Fouad said...

انت فنان يا ابنى


اه تعالى باركلى خلاص هبقى مشهورة كمان كام ساعه
:)

مُزمُز said...

الحمقاء المضللة:

صلاح عبد الصبور كان عبقري
بس كده
هو ده السر

مونتي:

فيه اختلاف بين الديوانين أكيد
تغير بعض الرؤى
تطور أسلوبي
روح شفيفة وواهنة وحزينة تطغى على كل النصوص الأخيرة
لذلك
أجدها جذابة وشديدة الرهافة
ملاحظة
أشكرك على تعليقك جدا جدا
ملاحظة تانية
معاذ بالذال

koukawy:

الله يرحمه
مأساة الحلاج وليلى المحنون نصوص جميلة وكانا أول ما قرأته له

ولكنني أفضله كشاعر
وأعتبره الأعظم حتى الآن

ميرسي لتعليقك

على باب الله:

أنا المختارات دي هي اللي قررت في النهاية نشرها
لكن لو سبت نفسي الديوان كله كان هيطلع هنا
الديوان كله جميل
جميل جدا جدا

شكرا لك أنت على تواجدك

ياسمين:

انتي اللي فنانة يا عم وخلاص هتبقس مشهورة بقى
:))))

وأنا رحت وباركت

وألف مبروك كمان مرة

Yasmine Adel Fouad said...

حفلة التوقيع

لكتابى


" نفس آخر فى الحجرة "


هتكون
يوم الخميس
6/12

الساعة 7 مساءاً

فى مكتبة عمر ستور

فوق فلفلة/ فى طلعت حرب/ وسط البلد

Amira Hassan said...

وكنت أخوض صحارى سنيني
وحيد الخطى مكفهر الجبين
وتأتينني بغتة كالجنون
فلا أنت موصوفة في كتاب انتظاري
ولا أنت واردة في مجازات حلمي
في غفوتي أو نهاري
ولم تتنبأ لي الطير باسمك
رغم استماعي إليها طويلا


اه و الله بتحصل

انا بعشق صلاح عبد الصبور اساسا

بحييك على اختيارك

السينيور said...

مختارات جميلة جدا

كم هو رائع صلاح عبد الصبور

الله يرحمه

dandana said...

ماقرأتش له لحد دلوقت...
وماعرفش مأجلة ليه

!!!

المهم..عيد سعيد..كل ينة وانت بخير

^ H@fSS@^ said...

انت فين يا سيدي العزيز
ارجو انك تكون بخير
تحياتي و كل سنة و انت طيب و يا ريت نطمن عليك قريب

Rivendell** said...

كل سنة وانت طيب يا معاذ

YOTTA said...

كل سنه وانت طيب

غايب بقالك كتير

لعل المانع خير

Anonymous said...

مزمز
ازيييييييييييييييييييييييييييييك:)) أنا مبسوطه أوي إني دخلت هنا بعد طول بعد عن المدونات كنت بدخل أحط بوست كل عشر سنين مرة وأمشي بس الإمتحانات بتودع أهه وهتخرج قلت أجي أبص بصه سريعه وهاجي تاني ان شاء الله على رواقه لما أخلص امتحانات
غلامي ليك كبير و ليارا كمان ياريت توصلها سلامي
سلام يا أحلى مزمز
شريهان

dandana said...

كل سنة وانت طيب يا معاذ


اظهر على الاقل ..اقف المدونة

اى حاجة

حسسنا انك هنا بس

Amyra said...

أين أنت من التدوين؟

^ H@fSS@^ said...

يا جماعة انا كنت بعت ايميل لمعاذ و الحمدلل هو اخيرا رد عليا
و شرحلي ان جهازة بايظ و هو بيكسل يروح النت و مشغول جدا في دراسته لكن هو بخير و الحمدلله و بيشكر كل اللي بيسالوا عليه
المهم ان احنا اطمنا عليه
بس يصلح جهازة حيرجع تاني ان شاء الله

تحياتي

smraa alnil said...

يا ابني يا حبيبي
انت بتختفي فين بس

مش هنلعب يا مزم عسكر وحرامية

اظهر وبان بقي عليك الاامان

طب كويس اني رقيت تعليق حفصة
ربنا يرجعك بالسلامة
ويصلح جهازك بقي

ما تصلحوه بقي انتو فقرا
:)

dandana said...

لا يكون الوقت متأخرا ابدا لبداية جديدة

تذكر فقط الاشياء المهمة التى لا يجب التخلى عنها ان نسيانها

اهلا من جديد

Sara said...

شكرا على الذووق العالي والحس الفني..
لو عندك نسخة الكترونية من الديوان.. ممكن تحطلي لينك؟

Anonymous said...

شكرا للمختارات، بس ممكن لو عندك منه نسخة تنزليه هنا، أكون شاكرة جدا