Pages

About Me

My photo
في الغالب أنا عيل

Monday, November 17, 2008

طمس

لأني لم أنم منذ الأمس
أرى كل شئ بعيدا جدا جدا
ولكن أراه جيدا
تكون هذه هي الحالة الوحيدة التي أبصر فيها شيئا بعيدا
بسبب قصر النظر ليس متاحا أن أرى أبعد من مترين
حتى بالنظارة
حين يدخل أبي متجهما من الشارع ويلقي عتاباته المستفزة الثاقبة الجهامة
أكرهه وأكره نفسي
وقع مزعج لكلماته المعاتبة قطع عليّ سماع الأغنية
ووقع مزعج لكلماتي قطع علي سماع نفسي الصامتة منذ أيام كثيرة
لم أعرف خلال تلك الأيام ما الذي علي فعله
جلست الآن لأقرأ شيئا
وأسمع أغنية وأحاول الانفعال مع ارتفاعها القوي الصارخ الجميل الممتع
كنت منذ الصباح برغم عدم النوم لا أرى الأشياء بعيدة تماما كما هو الآن
لأنني كنت مازلت محتفظا ببعض التركيز المتبقي من رغبة في عدم النوم
لما دخل أبي وتكلم وجب أن أرد
الرجل يشعر بتهديد سلطته
كم هو مستفز
تنبثق الغربة بيني وبين أشيائي بمجرد حضوره
لأنه نقيض كل ما أفعله
لأنه يزعجني عن كل ما أفعله
وعن كل ما لا أفعله
لم يعد للأغنية وجود أكثر من ذلك
وعندما انسحبت للداخل قليلا للشرود في نفسي بدلا من البكاء_مع أنني بكيت أيضا_ بعد ضغطة الأعصاب المفاجئة التي ألقاها على رأسي
رأيت الأشياء بعيدة
لأنني فقدت التركيز القليل المتبقي من الرغبة في عدم النوم
ذاهبا إلى أخرى رغبة في الفناء
وليس الموت
الفناء المؤقت والعودة الجديدة بمن أعرفه عني ويعرفني
بأشيائي المتضائلة
بعيدا عن الطمس الشاسع البياض والاتساع
وبعيدا عن العطن المستشري بجوفي هذه الايام
وعن العطن الخارجي الذي يفوح برطوبة صيفية قذرة
فراغ مضن وقاتل
والصمت الذي بعقلي
ثقب كبييييير يمرر الأشياء التي لا شكل لها إلى فراغات أخرى بداخلي
لصنع زحام فارغ ووهمي وغبي
وبلا جدوى
................
6/2008

13 comments:

نعكشة said...

انا علي يقين ان هؤلاء الاباء لهم نظرة فيما نفعله
متأكدة من تمنيهم الخير لنا
لا اعلم
ألم يكونوا في مثل اعمارنا من قبل
دائماً اقول
لما هكبر هبقى صاحبت بنتي و هتعامل معاها زي ما بتتعامل مع صحباتها
هذا ما اريده
ولكن هل هذا ما سأفعله
معرفش

لما ماما تشوفني متكومة كدة و ملزوقة في الركن بتاع الاوضة انا ببقى عايزة افكر
عايزة انسلخ من الدنيا عشان افكر
تقولي قومي كدة مش كويس عليكي
وهوه اية العلاقة بين قعادي متكومة و مش كويس عليكي
مش فاهمة

اعاني من قصر النظر
احمد الله كثيرا علي هذا
مش عشان عايزة ابقى عندي قصر نظر
بس لإن فيه ناس عمي
و لان فيه ناس ربنا عملهم عجز اخر في الحواس مبيقدروش يعوضوة حتى بالنظارة

ساعات كتير كدة بقعد بلا هدف
عايزة اروح اسرح مع نفسي
ولا اكلمها كلمتين افوقها بيهم
و بروح فعلا اقف قدام المراية
بس بوفاجيء اني مبقولش حاجة
وحتي لما بتكلم
بهرتل في الكلام
مش هوه دة اللي عايزة اقوله

حتى انتي يا نفسي فقدت قدرتي علي البوح معكِ

اتمنى لك الخير دائماً
سلام عليك

Geddo Iskandar said...

عارف إن دي مرحلة كلنا مرينا بيها ... إحساس بفقدان السيطرة و إنك بتنسلخ بحياتك و علاقاتك و المصيبة الأكبر لما بتستقل ماديا - لو بتشتغل و ليك دخل ثابت يخليك مجرد مش مستني المصروف بفروغ الصبر زي الأول

لن أدعي الحكمة و أقول إنى إجتزت المرحلة دي بنجاح مع أبويا و أمي بس كفاك إنك تعرف إن الكل بيمر بالمرحلة دي و إنها والله بتعدي

تحياتي :)

Desert cat said...

ياربىىىىىىىىىىى
عارفاه الاحساس ده وحفظاه
لما يجى لى بناااااااام
الوسيلة الوحيدة للهروب

Zianour said...

فكرتني بما مضى
!!!!!!!!!!

بس تعرف

بعد رحيل ابي
المفاجئ

اللي كسرني
لانه زي ما ايمان مرسال بتقول
حرمني فرصة كشف الاورام بيننا

دلوقتي باقول

..............

ماينفعش اقول اي حاجة
!!!!

نصيحة
اكسر الحلقة دي
قرب انت
ولو هتخسر
فك الشفرة صح
وصلح
لانكم بتحملوا نفس الجينات
اكيد هتتواصلوا

بجد
التجربة تستحق

حظ موفق
:))))))

إبـراهيم ... said...

رأيي يا سيدي إني سعيد بالـ"وصول" إلأى هذه المدونة الجديدة عليَّ ... ، والتي جعلتني أتوقف عند حساسية الكلمات التي تبثها بين سطورك، ربما لم يكن القصد في نصك على "الأب" كرمز ، ولا انتقاد، ربما هو التصوير الجلي لمافي النفس، منذ مطلعه الذي يرسم صورة مختلفة تمامًا
((لأني لم أنم منذ الأمسأرى كل شئ بعيدا جدا جداولكن أراه جيدا)) والدوران حول كل الحلقات المفرَّغـة حياتيصا فيما يمكن أن يعبَّر عنه بالتهييس الواعي (عشان إحنا ف المدونة بـس) لأصل إلى أن النص أعجبني جدًا

وسأستمر في قراءة تلك المدونة الموشاة بالسواد

حتى التعليقات عندك مختلفة ومتميزة :)


تحياتي لكل المارين أيضًا

يا مراكبي said...

طبعا مش كل تصرف بيعمله الآباء بيكون سليم تماما .. لكن تصرفاتهم تجاه الأبناء بتكون نابعة من طبعهم وتربيتهم اللي إتربوا عليها والأهم من ده كله هو الظروف المحيطة بحياتهم أو بالوقت اللي إنت بتواجه فيه تصرف ما منهم

بكره هتبقى أب وهتلاقي نفسك بتتصرف مع أولادك برضه من منطلق ال 3 حاجات اللي أنا قلتهم فوق دول .. ومش كل حاجة برضه إنت هتعملها ساعتها هتكون صح

الخلافات بتكتر كل ما إنت شخصيتك بتتكون وبتكبر وبتكون على وشك الإستقلال المعنوي ثم المادي .. ودي طبيعة الحياة لأنك بتتحول لرجل ناضج ذو فكر ورأي بينما البيت ماشي بفكر ورأي الأهل واللي ممكن ما يكونش متوافق معاك تماما

كل ده طبيعي

د.سيد said...

الأب ليس شخصية مرجعية واقعية بالفعل.. إنه الأب الثقافي الذي صنع منظومة القيم.. أو انتمى إليها.. ومهمته الحفاظ على وجهة النظر السائدة.. وغلق الباب أمام محاولات الآخر لتحقيق ذاته وفقا لمنظوره الشخصي..
يطرح النص هذا المفهوم من خلال تجربة سردية تستدعي هذه الثنائية: ذات لها عالم رمزي تجريدي خاص.. تتفاعل مع الأشياء نظرا لغيابها الفعلي عن الواقع المادي المحيط بها, والطرف الثاني هو الذي يهدد عالمها أو يرفضه لأنه يسيطر على الواقع ويحرص على مكتسباته فيه.
هذا هو الظاهر.. لكن في العمق: ذاك المنسحب مع الأشياء .. ذاك المثقف هو الذي يهدد سيادة الأب الواقعية (السيد أحمد عبد الجواد وكمال)

m.sobhy1990@gmail.com said...

"ياابنى إحنا إتربينا بالصدفة"

فاكر يامعلم؟

..................


يلا ياعم ولايهمك
الصيف أهو راح وراحت بلاويه

أنا عارف إنك بتكره الصيف موت

عايزين نروح مرة نابولى أو برشلونة ف الصيف وأنا اخليك تحبه مووووووووووووت

:))))))))))

.............

أنا مستنى القصيدة يامعلم
ربنا يكرمك باللاب

:))

LAMIA MAHMOUD said...

البوح حلو

وانت عارف اني بقدر اسلوبك فيه

بس الرمة دي مش بوح وبس فيه حاجة تانية

ضغوووووووووووووط

dina said...

ذاهبا إلى أخرى رغبة في الفناء
وليس الموت
الفناء المؤقت والعودة الجديدة بمن أعرفه عني ويعرفني
بأشيائي المتضائلة

هى دى...يا سلام لو فعلا نقدر نعمل كدا من وقت للتانى..انما للاسف مطلوب مننا اننا نفضل فى دوامة الحياة كدا على طول من غير ما نفصل مهما كنا محتاجين اننا ننسحب منها شوية

مُزمُز said...

نعكشة:

انا علي يقين ان هؤلاء الاباء لهم نظرة فيما نفعله
متأكدة من تمنيهم الخير لنا


هيا دي المشكلة يا ستي
ان هما ليه نظرة
المفروض في الحقيقة ميبقاش ليهم اي نظرة ويريحونا تماما من عبء نظرتهم علينا

:)

جدو اسكندر:

فعلا هيا مرحلة
اظن دلوقتي انبقيت اكثر فهما وتحديدا بشكل ما
طبعا لسه بدري

اشكرك على وجودك وعلى مشاركتك ليها وتعليقك
منورني :)

قطة الصحراء:

ايواااااا تمام كده
انا كمان بنااااااااام
هو ده بالظبط
انا من زمان بقول النوم ده شئ عظيم ومهم
وحقيقة مطلقة وحيدة في العالم ده

:)

زيانور:

بصي
هو فعليا مفيش ازمة مع بابا
وانا فاهمه كويس
وهو مش فاهمني تماما لان انا مش بخلليه يفهمني تماما لان ده هيبقى غلط
لان انا مختلفين
والاختلاف في حاليتنا مش اختلاف طبيي بين اب وابنه
ده اختلاف بين توجهين
توجه ابويا الاسلامي اللي عايزني ابقى زيه
وتوجهي انا الذاتي الخاص بيا
انا مش راض ولا تعبان منه
وهو خلاص مبقاش مصدر زي زمان
تقدري تقولي مفيش اورام
لاني عملت نفسي انا الكبير
ويت اريح دماغي
واحبه بنقاء وقريب منه
والشفرة مفوكة
لكن احيانا بييجي وقت عليا
انا بكون ضعيف ومرهق وضائع
ساعتها لا انجح في مسك العصا من النص والسيطرة على مشاعري ولا السطرة على مسار العلاقة
عشان كده بتبقى لحظات تعذيبة بالنسبةلي
كتبتها خلاص
تقدري تقولي انها نادرة جدا
والنص ده بقاله ست شهور اهو
كنت انا نفسي في ازمة ايامها
لكن مش عايز ابدا اوصل من الكلام ده نقمة على بابا او توتر في العلاقة

بسعد جدا بتعليقاتك اللي بتخلليني افكر وتخلليني احس بمشاركة حقيقية

منوراااااااني على طول :)

ابراهيم:

انا سعيد جدا جدا بتعليقك ده فوق ما تتخيل
التعليق جميل وكلامك كتر عليا
فعلا زي مانت شفت النص كده
قراءتك موافقة للي كنت عايزه يوصل تماما
اشكرك جدا جدا جدا وسعيد ان النص اعجبك جدا واتمنى فعلا ان تتباع هذه المدونة الموشاة بالسواد حتى لو انا غيرت لونها :)

مُزمُز said...

يا مراكبي:

سعيد بوجودك وتعليقك
عاش من شافك يا راجل
متفق مع كل اللي قلته
حتى لو مكنش ده حاصل معايا انا بالظبط دلوقتي
لكن هوكلام معقول جدا وانا موافق على معظمه

تحياتي ليك :)

سيد محمد قطب:

انا فعلا منبهر بتعليقك ده
انت خللتني على النص بشكل احسن وافهم اكتر الوضع واضفت اعماق جديدة للكتابة الضئيلة دي
انا مش متخيل خالصا كتابتي التافهة دي حد ممكن يتعب نفسه ويحللها ويتكلم عنها كده
لذلك اشكرك جدا واتمنى بصدق وجودك دوما لانك اعطتني دفعة معنوية قوية بان اللي بقوله هنا ده ليه لازمة

تحياتي الحارة :)

محمد:

انا لسه مصر طبعا
احنا فعلا اتربينا بالصدفة

نابولي او برشلونة؟؟؟؟؟؟؟؟

يال من فتى رومانسي حالم

:)))))))))))

لميا:

البوح حلو جدا طبعا
هو مش بس بوح فعلا

هو حاجات كتير متلخبطة ف بعض

:)

دينا:

انتي لمستي جزء مهم جدا جدا
انا كمان بحب الفكرة دي
ونفسي فيها
نفسي حتى اتخيلها كويس
ابعد كده وابصمن فوق
للاسف ده مش متاح
ولو جيتي للجد احيانا ده بيعقد الوضع اكتر لو حولنا نعمله
الا بقى لو حصل بشكل ميتافيزيقي وحرفي فعلا فعلا زي ما هو مكتوب
ساعتها تبقى المعجزة بقى

منورة يا جميل :)

lalalala said...

نص رائع الحقيقه
جميل جدا